Lørdag eftermiddag blev Havnefronten omdannet til et levende street gym, da DGI og Coca-Cola projektet, HappyMoves, havde premiere-event i Aalborg. Flere hundrede unge gav havnen puls og prøvede kræfter med alt fra dans, akrobatik og streetbasket til panna, rulleskøjter og parkour, mens dj’en sørgede for et passende beat. Frem til sommerferien kan unge hver tirsdag kl. 17-19 gratis træne og hænge ud i den urbane oase på Havnefronten.

Omkring 300 unge trodsede regnvejret og lagde vejen forbi Havnefronten, hvor unge HappyMoves Agenter brugte omgivelserne til at skabe sved på panden og smil på læben hos de mange fremmødte.

Mange af de nysgerrige forbipasserende lod sig rive med af den smittende stemning, smed læderjakken og tog sig et slag streetbasket eller udnyttede muligheden for at forsøge sig på hjul med Roller Derby.

Bevægelse i øjenhøjde – og på asfalt

Målet med HappyMoves er at få 100.000 flere unge i bevægelse inden 2020. Sammen med unge HappyMoves Agenter fra Aalborgforeningen Concrete Culture er Coca-Cola og DGI ude på at sætte unge i mere permanent bevægelse. Kald det sport, bevægelse, idræt, performance, aktiv livsstil eller noget helt sjette – målet er at gøre op med tendensen til, at unge motionerer mindre og mindre i overgangen fra ung til voksen.

’HappyMoves foregår i øjenhøjde med de unge og størstedelen af indholdet og udbuddet af aktiviteter planlægges af unge. Agenterne er en vigtig brik i spillet for at få bevægelse forankret som en naturlig del af flere unges hverdag. DGI’s forståelse for breddeidræt og deres tilstedeværelse i alle dele af Danmark sammenholdt med, at Coca-Cola er en integreret del af den danske ungdomskultur, gør, at vi sammen kan løfte projektmålet om 100.000 flere i bevægelse, siger Charlotte van Burleigh, direktør i Coca-Cola.

Den primære målgruppe er de 16-21 årige, men de 21-29 årige er også mere end velkomne. Udfordrende aktiviteter, høj puls og kækkere muskler skal gå hånd i hånd med dét at have det sjovt, høre god musik og være sammen med venner. De elementer er tænkt ind i HappyMoves.

HappyMoves hver tirsdag i Aalborg

Fra tirsdag d. 28. april og hver tirsdag frem til 30. juni mellem kl. 17 og 19 sætter HappyMoves igen strøm til storbyens udendørs fitnesscenter og tilbyder gratis træning med instruktører til unge i Aalborg. Alle tirsdage er det Havnefronten, der lægger rum til de cool, udfordrende og legesyge aktiviteter.

I Aalborg er de unge HappyMoves-agenter fra Concrete Culture Aalborg. Gruppen, der er dannet af unge idrætsudøvere, brænder for al slags gadesport, og holder, når de altså ikke er ’på gaden’, til i DGI-huset.  Gruppen vil udbrede og dele glæden ved bevægelse og aktiv livsstil og skabe endnu bedre vilkår for street sport i Aalborg.

Alle events er gratis.

I 2015 rammer HappyMoves fire byer: Aarhus, Odense, Aalborg og København med mere end 80 events.

Fakta om HappyMoves

  • Formålet med HappyMoves er at sætte 100.000 unge mellem 16 og 29 år i bevægelse frem mod 2020.
  • Den flerårige indsats skabes af DGI og Coca-Cola i et partnerskab – danske kommuner bydes med som samarbejdspartnere.
  • Partnerskabet ønsker sammen med deltagerne at slå et vigtigt slag for, at unge igen begynder at motionere mere.
  • I 2014 blev der afholdt to pilot-events. I Aarhus den 25. oktober i Den Rå Hal og i Odense den 1. november ved Byens Ø.
  • I 2015 afholdes der mere end 80 events i byerne: Aarhus, Odense, Aalborg og København.
  • HappyMoves består af en række forskellige aktivitetsmuligheder, så der både er noget for de som allerede er aktive og dem, der mest af alt vil have det sjovt, mens de er aktive eller ønsker at finde inspiration til at komme i gang.
  • De forskellige events og deres indhold fastlægges i samarbejde med de unge og HappyMoves-agenter, der vil være unge ’first movers’ fra lokalmiljøet.
  • På sigt kan indsatsen bane vejen for et byrum med varige aktivitetspladser til unge. Alle events frem mod 2020 lægges, hvor der allerede foregår aktiviteter for målgruppen, og hvor der kan udbygges med nye faciliteter.

Fakta om de unges motionsvaner

  • Tal fra Idrættens Analyseinstitut (IDAN) viser, at op mod en fjerdel af de unge stopper med at dyrke idræt i løbet af teenageårene.
  • IDAN peger på, at frafaldet blandt andet hænger sammen med, at overgangen fra barn til voksen er forbundet med mange livsændringer, og at skolearbejde og vennekreds betyder mere og mere.
  • Sundhedsstyrelsens tal peger på samme tendenser blandt de unge og DGI’s medlemstal fra idrætsforeningerne underbygger dette.
  • Center for Ungdomsforskning, Center for Ungdomsstudier m.fl. har fremhævet, at mange unge ønsker, at idræt kobles med noget socialt. Unge vil gerne have nogen at følges med, og det skal være let at skræddersy sit eget program. Samtidig skal der være kvalitet i tilbuddene.

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Minna Væver, Projektleder #HappyMoves DGI, tlf: 2636 3203

Tina Pajonzeck Svendsen, seniorkonsulent Essencius, tlf: 2440 2179

Jakob Lønskov, Concrete Culture Aalborg, tlf.: 61670355