Coca-Cola, Coca-Cola light og Coca-Cola Zero samles nu under et brand for at skabe én fælles identitet og markedsføring og gøre det let for forbrugerne at træffe personlige valg. For at sætte ekstra fokus på personlige valg lanceres kampagnen ’Choose Happiness’ i morgen i Danmark. Ingredienserne er: Storskærm, polaroid, smilepatrulje, masser af deltagere, et stort europæisk studie om lykke, og det stof, lykke er gjort af.

Lykke er ikke et langsigtet mål eller noget, som skal nås eller opnås. Lykke er her og nu! Og man kan sagtens vælge mere lykke til. I hvert fald hvis man spørger europæiske teenagere i alderen 15-19 år. Og dét er der en forklaring på. I teen­ageårene er ét af hjernens tre centre særligt aktivt – det limbiske. Det styrer vores følelser og er mere aktivt hos teenagere, som derfor formår at føle mere glæ­de og mere lykke i nuet.

Det kender Country Mana­ger hos Coca-Cola Danmark Charlotte van Burleigh godt. Hun er mor til to teen­agere: ”Voksne lægger vægt på at sætte mål i livet og for fremtiden. Lykke bliver i højere grad noget, man ser frem til. Teenagerne lever i nuet – lige midt i lykken – og giver sig selv lov til at opleve den. Det burde vi voksne bli­ve bedre til. Lykken findes i de små hverdagsøjeblikke og ikke ’rundt om næste hjørne’”.

Smil, smit og øg lykken

Tirsdag morgen sætter Coca-Cola derfor en lykkekampagne i gang, hvor danskerne skal hjælpe hinanden med at finde, gen­finde eller øge lykkefølelsen. Og midlet er enkelt: Smil mere! For smil smitter nem­lig.

Via en kæmpe storskærm på Amagertorv transmitteres smil fra hele landet fra danskere, som ønsker at smitte hinanden med smil. Alle, der uploader et smilebillede med #DonerEtSmil, kan få deres smil broadcastet og øger derved lykkefølelsen hos både sig selv og hos andre.

For at hjælpe kampagnen og smilene lidt på vej bliver der sluppet en smilepatrulje løs i de københavnske gader med polaroid-kameraer for at dele smil og mini-portrætbilleder ud til de Københavnere, som vælger at donere et smil i lykkens navn. De smil, der bliver doneret, enten til smilepatruljen, eller delt via Instagram eller Twitter med hashtagget #DonerEtSmil, bliver vist via den kæmpe storskærm på Amagertorv, så smilenes smittende effekt kan brede og skabe endnu mere lykkefølelse blandt de forbipasserende.

For at sikre bredde i lanceringen af kampagnen er omslaget på metroXpress dedikeret til Happiness, og side to sætter overskrifter som ’Vi smitter hinanden hver dag’ og ’Teenagere er bedre til at føle lykke’ på dagsordenen. Og så opfordres danskerne til at deltage og donere smil.

Teenagere vælger lykke til i hverdagen

Knapt tre fjerdedele (72%) af danske teenagere ser lykken som et aktivt og personligt valg. Lykke er noget, man aktivt vælger, og i teenagernes øjne er lykken også forholdsvis ligetil.

91% af de danske teenagere vurderer, at ”når mine venner smiler, gør det mig lykkelig”.  Tilmed siger hele 82%, at når en fremmed smiler til dem på gaden, så ”giver det mig også lyst til at smile”.

At smile virker som et naturligt rusmiddel, fordi det ifølge forskning udløser både endorfiner, serotonin, og virker som en naturlig smertedræber, der alt sammen hjælper med at øge følelsen af velvære. Og ifølge teenagere er velvære jo lig med lykke.

Fakta om Coca-Colas europæiske teenagestudie:

Coca-Cola hylder det positive livssyn og opfordrer alle til at aktivt at ’choose happiness’. Derfor har Coca-Cola finansieret den europæiske undersøgelse ”Why Generation Z Is Choosing Happiness – A Teen Happiness Study”, som er foretaget af Tapestry Research. I alt har 3331 teenagere i alderen 15 og 19 år fra England, Irland, Frankrig, Holland, Belgien, Norge, Sverige og Danmark medvirket. 363 af de adspurgte teenagere er fra Danmark.

Fakta brandstrategi:

Den enstrengede brandstrategi indebærer, at:

  • Al markedsføring, merchandise og sponsorering af Coca-Cola i Danmark vil få en fælles identitet
  • Alle emballager får samme unikke Coca-Cola brand stil, uanset om der er tale om brands med eller uden kalorier eller smagsvarianter med kirsebær eller vanilje.
  • Alle varianter af Coca-Cola vil fremhæve de individuelle karakteristika og forskelle ved hjælp af unikt design og klare ingrediensbeskrivelser.

Med den nye, enstrengede brandstrategi bliver valg og muligheder kernen i al markedsføring, der på den måde letter den enkeltes forbrugsvalg.

 

For yderligere information:
Country Manager Charlotte van Burleigh, Coca-Cola Danmark, tlf.: 51 58 58 03