100.000 flere aktive unge er målet for Coca-Cola og DGI’s flerårige projekt HappyMoves. Den 22.- 24. maj støtter Jelling Musikfestival op om ambitionen ved at lægge græs, musik og god stemning til det første HappyMoves arrangement uden for byrummet.

HappyMoves sigter mod at få 100.000 flere unge i bevægelse inden 2020. Den primære målgruppe er de 16-21 årige, men de 21-29 årige er også mere end velkomne. Udfordrende aktiviteter og høj puls skal gå hånd i hånd med dét at have det sjovt, høre god musik og være sammen med venner. Netop de elementer gør Jelling Musikfestival til en super ramme om den 200 kvm store HappyMoves zone på festivalen.

Bettina Küsch, Jelling Musikfestival: ”På Jelling Musikfestival har vi tradition for at have et område på campen, der er specifikt indrettet til leg og fysisk udfoldelse. Det giver vores gæster mulighed for at omgås og hygge sig i hinandens selskab, uden det nødvendigvis hænger sammen med fest og indtagelse af alkohol. Vi bygger på foreningslivets værdier omkring aktivt fællesskab, og derfor glæder det mig, at vi i år kan tilbyde attraktive aktiviteter i samarbejde med Coca Cola og DGI”.

I festivalens græsbeklædte træningszone kan man prøve kræfter med både panna-fodbold, akro-yoga og slackline. Der bliver også mulighed for at dyste i streethåndbold eller tage et afslappende spil bob.

Det er første gang, at HappyMoves tager på festival. Eventene afholdes normalt i byerne, hvor man benytter byens pladser til at skabe urbane udendørs træningscentre. I 2015 rammer HappyMoves fire byer: Aarhus, Odense, Aalborg og København med mere end 80 gratis events.

Lajs Stokholm, Market Activation Manager, Coca-Cola Danmark: ”Vi ved fra undersøgelser, at mange unge falder fra sportsaktiviteter og motionerer mindre i overgangen fra ung til voksen. Det skyldes bl.a., at skolearbejde og vennekreds får stort set al opmærksomhed i disse år. Derfor er det super vigtigt, at HappyMoves møder de unge i øjenhøjde på steder som fx Jelling Musikfestival. ”

Fakta om HappyMoves

• Formålet med HappyMoves er at sætte 100.000 unge mellem 16 og 29 år i bevægelse frem mod 2020.
  • Den flerårige indsats skabes af DGI og Coca-Cola i et partnerskab – danske kommuner bydes med som samarbejdspartnere.
  • Partnerskabet ønsker sammen med deltagerne at slå et vigtigt slag for, at unge igen begynder at motionere mere.
  • I 2015 afholdes der mere end 80 events i byerne: Aarhus, Odense, Aalborg og København samt en tredages event på Jelling Festival (d. 22.-24. maj 2015).
  • HappyMoves består af en række forskellige aktivitetsmuligheder, så der både er noget for de som allerede er aktive og dem, der mest af alt vil have det sjovt, mens de er aktive eller ønsker at finde inspiration til at komme i gang.
  • De forskellige events og deres indhold fastlægges i samarbejde med de unge og HappyMoves-agenter, der vil være unge ’first movers’ fra lokalmiljøet.

Fakta om de unges motionsvaner

• Tal fra Idrættens Analyseinstitut (IDAN) viser, at op mod en fjerdel af de unge stopper med at dyrke idræt i løbet af teenageårene.
  • IDAN peger på, at frafaldet blandt andet hænger sammen med, at overgangen fra barn til voksen er forbundet med mange livsændringer, og at skolearbejde og vennekreds betyder mere og mere.
  • Sundhedsstyrelsens tal peger på samme tendenser blandt de unge og DGI’s medlemstal fra idrætsforeningerne underbygger dette
  • Center for Ungdomsforskning, Center for Ungdomsstudier m.fl. har fremhævet, at mange unge ønsker, at idræt kobles med noget socialt. Unge vil gerne have nogen at følges med, og det skal være let at skræddersy sit eget program. Samtidig skal der være kvalitet i tilbuddene.

Fakta om Jelling Musikfestival

• Jelling Musikfestival er Danmarks fjerde største festival med 34.000 besøgende i 2014.
  • Jelling Musikfestival finder i år sted for 27. gang.
  • I 2015 er internationale navne som svenske Roxette, skotske Texas og irske The Script på programmet. Man kan ligeledes opleve store danske navne som Suspekt, Dizzy Mizz Lizzy, Christopher og Lars H.U.G.
  • I alt spiller op imod 90 kunstnere fra fem scener fordelt over fire dage.
  • Festivalforeningen deler hvert år hele sit eventuelle overskud ud til velgørende formål. Modtagere af foreningens uddelte midler skal være foreninger eller organisationer mv. som har velgørende eller humanitære formål.

For yderligere information, kontakt venligst:

Minna Væver, projektleder #HappyMoves DGI, tlf.: 2636 3203

Bettina Küsch, Jelling Musikfestival, tlf.: 7587 2888