Coca-Cola Danmark gør de fleste danskere farveblinde i en spritny kampagne. Forvirret? Det er der ingen grund til. Test dig selv og find ud af mere lige her.

Normalt er det farveblinde danskere, der bliver udsat for billeder som det her uden at kunne se, hvad der sker. Men nu vender Coca-Cola Danmark bøtten med #HvemErFarveblindNu.

Billedet afslører nemlig en ret stor nyhed for Coca-Cola Danmark, men det er altså kun farveblinde danskere, der kan tyde billedet, for teksten er lavet på en særlig måde, så den kun kan læses af farveblinde. Og det efterlader de 9 ud af 10 danskerne, der har normalt syn, uforstående.

Til at teste farveblindhed bruger man normalt såkaldte Ishihara-farvetests, som er billeder med tal, der kun kan læses af ikke-farveblinde. Men fordi kampagnen er målrettet farveblinde, har Coca-Cola udviklet omvendte Ishihara-lignende billeder.

Til billederne bruger man en særlig farvesammensætning, hvor farvernes nuancer er helt afgørende. Det medfører, at man ikke sådan lige kan konvertere Ishihara-billeder fra digital til print, og at man ikke blot kan forstørre billederne. Derfor var det nødvendigt med en indsats ud over det sædvanlige fra de kreative kræfter bag projektet, og resultatet er en helt unik kampagne direkte målrettet rød-grøn farveblinde.

Rød-grøn farveblindhed er den hyppigste form for farveblindhed, og i Skandinavien er rød-grøn farveblindhed faktisk mere udbredt end i andre steder af verden. Farveblindhed findes hyppigere blandt mænd end kvinder, og det skønnes, at 8-10% af danske mænd er farveblinde. Det svarer til ca. 250.000 personer.

På både Facebook og Instagram kan du lege med i farvetesten og benytte dig af hashtagget #HvemErFarveblindNu, hvor du selvfølgelig kan komme med dit bud på, hvad der står.

I løbet af december kommer der nyt her på siden, så også danskere med normalt syn finder ud af, hvad kampagnen går ud på.

 

God fornøjelse.