Bæredygtighed har altid spillet en vigtig rolle for Coca-Cola, og arbejdet fortsætter ufortrødent. Gennem det sidste århundrede har Coca-Cola løbende iværksat forskellige indsatser for at sikre, at virksomheden tager ansvar i forhold til bæredygtighed gennem hele sin værdikæde. I dag dækker projekterne en bred vifte af emner, der arbejder med alt fra klimabeskyttelse, katastrofehjælp, arbejderrettigheder over miljøvenlige emballager og bæredygtigt landbrug til kvinders rettigheder.

Arbejdet for en bedre og mere bæredygtig verden har været på dagsordenen gennem de sidste 100 år. I takt med at virksomheden er blevet global, har Coca-Cola øget indsatsen og er på nuværende tidspunkt involveret i projekter over hele kloden. Flere af disse bæredygtighedsprojekter har haft stor betydning for samtiden og verdenssamfundet.

1917

Coca-Cola begynder sit partnerskab med Røde Kors. I løbet af første verdenskrig iværksætter Coca-Cola årlige indsamlingskampagner for Røde Kors, som fortsætter i over et årti. Partnerskabet mellem Coca-Cola og Røde Kors er stadig den dag i dag stærkt og under konstant udvikling. Indsatserne dækker nu mere end 50 lande og omfatter en stor del af virksomhedens projekter omkring katastrofehjælp.

1935

I 1935 skriver Coca-Cola og Lettie Pate Evans historie, da hun indtræder i virksomhedens bestyrelse. Hun er den første kvinde, som bliver bestyrelsesmedlem i en større virksomhed.

1963

Coca-Cola lancerer, som en af de første på markedet, sit første lightproduktet – TaB. TaB blev introduceret på markedet, længe før kalorielette produkter for alvor slog igennem. Produktet var tiltænkt de forbrugere, som ønskede at ’spare på kalorierne’. Flere kvindelige medarbejdere spillede en aktiv rolle i udviklingen af TaB. 

1966

Coca-Cola lancerer The Nutrition Project, der skulle bekæmpe proteinmangel i fattige lande. Ført an af et internationalt forskningsteam og fødevareteknologer var formålet at udvikle en proteinfyldt drikkevare, der kunne kompensere for de fattige landes mangel på proteinrige fødevarer. Resultatet var de tre nye proteinholdige energidrikke: Saci, Sanson og Taí. Alle produceret i Latinamerika med lokale ingredienser som soja og valle, der er særligt rige på protein.

1984

The Coca-Cola Foundation grundlægges, og Coca-Cola forpligter sig til hvert år at donere 1 pct. af forrige års driftsindtægter til velgørende arbejde gennem fonden. Fondens tre vigtigste områder er kvinder, vand og trivsel.

2001

Coca-Cola etablerer The Coca-Cola Africa Foundation, som arbejder med forebyggelse og behandling af HIV/aids i de afrikanske lande. Siden oprettelsen har The Coca-Cola Africa Foundation lanceret en lang række projekter og initiativer over hele kontinentet.

2007

Coca-Cola annoncerer et transformationspartnerskab med World Wide Fund (WWF) for at løse udfordringer i forbindelse med bevaring og beskyttelse af verdens ferskvandsressourcer. Partnerskabet fokuserer på fem kerneområder:

§  Bevare og beskytte verdens syv vigtigste ferskvandsbassiner (områder)

§  Forbedre vandeffektiviteten i forbindelse med virksomhedens produktion

§  Reducere virksomhedens kulstofudslip

§  Fremme bæredygtigt landbrug

§  Inspirere til en global bevægelse for bevarelse af vand (ressourcer)

2009

Coca-Cola introducerer PlantBottle Packaging – den første, genbrugelige plastikdrikkeflaske, hvor 30 pct. af materialet stammer fra planter. I 2015 udviklede virksomheden verdens første prototype på PET-flasken, der udelukkende er fremstillet af plantematerialer. Arbejdet med at udvikle bæredygtig emballage spiller en stor rolle for Coca-Cola, og arbejdet forsætter med nye projekter og initiativer.

2010

Coca-Cola lancerer initiativet 5by20, hvis formål er at sikre, at 5 millioner kvindelige iværksættere verden over er økonomisk selvforsynende inden 2020. Gennem initiativet tilbydes kvinder adgang til erhvervsuddannelseskurser, finansielle tjenesteydelser samt netværk af ligesindede og mentorer.

2013

Det første EKOCENTER etableres. EKOCENTER er et fællesskabsmarked, der drives af lokale kvindelige iværksættere. EKOCENTER sikrer rent drikkevand, trådløs kommunikation, elektricitet samt andre faciliteter og funktioner, der kan skabe grobund for iværksætteri og samfundsudvikling. Projektet forsætter med at vokse verden over, og i 2016 blev EKOCENTER nr. 100 åbnet. Dette projekt supplerer 5by20-initiativet, som Coca-Cola lancerede i 2010.

Flere bæredygtige initiativer på vej

Engagementet og målsætningerne inden for bæredygtighed fortsætter med at udvikle sig, og effekten kan ses verden over i de talrige projekter, Coca-Cola har iværksat. Inden for de sidste fem år har Coca-Cola lanceret mange nye initiativer og opnået flere målsætninger. For eksempel har virksomheden opnået sit mål om 100 pct. vandopfyldning – fem år før planlagt.

Hvis der er noget, som virksomhedens historie inden for bæredygtighed indikerer, så er det, hvor langt Coca-Cola er kommet, og hvor meget længere vi kan nå i fremtiden.