UEFA EURO 2016™ finder sted i Frankrig fra den 10. juni til den 10. juli. Coca-Cola, som er begivenhedens officielle sponsor, har startet nedtællingen og er ved at gøre klar til et år med events, artikler og eksklusive interviews på de sociale medier og Coca-Cola Journey-websitet. 

Denne fantastiske sportsbegivenhed vil mere end nogenside før blive afholdt i den bæredygtige udvikling og mangfoldighedens ånd, som er to af Coca-Cola’s egne kerneværdier. Inden den store kampstart kan du komme i turneringsstemning og perfektionere din viden med disse ti essentielle fakta.

EN MILJØVENLIG TURNERING

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

UEFA bestræber sig på at minimere den miljømæssige påvirkning som følge af UEFA EURO 2016™ og stiler efter at anvende strategien med de tre R’er (reduce, re-use, recycle). Ud af begivenhedens 6.500 frivillige vil 80 af dem stå for at håndtere problemer i forbindelse med bortskaffelse og transport af affald. Programmets mål er at optimere vand- og energiforbruget og skabe øget opmærksomhed blandt offentligheden og UEFA-ansatte. Det vil også promovere ”ansvarlige” rejser med CO2-offsetting for fly og lanceringen af en miljøberegner, der opfordrer supportere til at vælge den mest miljøvenlige transportmulighed.

DEN NYESTE GENERATION AF STADIONER

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Indsamling af regnvand muliggør ansvarlig vanding af baner © Iron Stuffy | fotolia.com

Turneringskampene løber af stablen på ti stadioner, hvoraf fire er nye, og fem er blevet renoveret. Disse projekter blev udviklet i henhold til juridiske forpligtelser med hensyn til bæredygtig udvikling og i overensstemmelse med arrangørens ønske om at afholde en miljøvenlig turnering. De nye stadioner i Bordeaux, Lille, Lyon og Nice bliver udstyret med et system til fornybar energi ved hjælp af solcellepaneler, og tiltag til affaldsreducering vil være på plads. I forbindelse med ansvarlig vandstyring bliver de fleste stadioner udstyret med systemer til opsamling af regnvand, som skal vande banerne og bruges til toiletterne.

FRANÇOIS HOLLANDE VÆLGER SIN 11. TRIKOLORE

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

François Hollande (tv) og Michel Platini (th), to præsidenter forenet af ét projekt. © Aurélien Meunier | Getty Images

Under Coupe de France-finalen på Stade de France sidste maj annoncerede François Hollande opførelsen af et exceptionelt nyt fællesskab, som fik navnet ”Den 11. trikolore”. Denne komité mødes en gang om måneden for at organisere offentlige events, som involverer temaer relateret til UEFA EURO 2016™. Alt bliver vendt og drejet – lige fra ungdom til digital teknologi, kultur, handicap, bæredygtig udvikling, implementering, turisme og økonomien. Hvad enten talsmænd og -kvinder er fra medierne, sportsverdenen, foreninger eller virksomheder, repræsenterer de Frankrigs engagement i den store og populære begivenhed.

EN RØGFRI TURNERING

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

UEFA EURO 2016™ forbyder rygning! © Perry | fotolia.com

Som en del af UEFA-programmet RESPECT your Health bliver stadionerne røgfri zoner igennem hele turneringen. Rygeforbuddet under alle kampe udvides til stadionernes tilstødende områder, og der vil blive uddannet et særligt team af frivillige, som skal sørge for, at forbuddet bliver overholdt. Denne foranstaltning sender et stærkt budskab til unge mennesker og har til formål at beskytte supportere og personale mod farerne ved passiv rygning. 

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

DEN OFFICIELLE MASKOT TIL UEFA EURO 2016™

Den første World Cup-maskot var helt tilbage i 1966 med løven Willie, men UEFA EURO™-turneringen fandt ikke sin egen før i 1980. Maskotten i 2016 er en eventyrlysten lille dreng med kappe og superkræfter. Han er både sjov og et symbol for positive værdier, og han vil helt sikkert appellere til de yngre fans.

DAVID GUETTA PÅ SCENEN TIL UEFA EURO 2016™

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

David Guetta er klar til at sprede kampstemning på Stade de France © Jeff Kravitz | Getty Images

Verdens mest berømte franske dj er blevet udnævnt til at være turneringens musikalske ambassadør af UEFA-præsidenten Michel Platini. David Guetta er ikke blot ansvarlig for at skrive turneringens officielle titelsang, men også for hele turneringens musik. Han vil spille til åbningskoncerten i Paris den 9. juni 2016.

GIBRALTAR KLAR TIL AT INDTAGE EUROPA

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Den berømte Gibraltarklippe – en hurtigt voksende fodboldnation © Alex Tihonov | fotolia.com

For første gang i historien har Gibraltar, den britiske enklave i Sydspanien, kvalificeret sig til kvalifikationsrunden til en europæisk fodboldturnering. Efter et årti med venskabskampe er dette lille lands hold, som primært består af ikke-professionelle spillere, endelig trådt ind i de professionelles rækker. Gibraltar ligger i øjeblikket i bunden af deres gruppe efter en række hårde nederlag, men de har allerede vist deres kampgejst. Det er starten på et helt nyt kapitel og en gylden mulighed for at spille i en turneringen mod nogle af de bedste – bliver dette mon deres store chance?

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Coluches arv fejres under UEFA EURO 2016™ © Keystone-France | Getty Images

HYLDESTKAMP TIL ÆRE FOR COLUCHE

Den 19. juni 1986 blev den franske komiker og skuespiller, Coluche, dræbt i en motorcykelulykke i Opio i Alpes-Maritimes. Michel Platini har annonceret, at UEFA EURO 2016™ vil hylde denne elskede figur ved at markere 30 års dagen for hans død. En euro pr. billet til det franske holds kamp på Pierre Mauroy den 19. juni 2016 bliver doneret til Coluche-fonden. På denne måde kan UEFA-præsidenten, som deltog i indspilningen af velgørenhedssangen “La chanson des Restos” i 1986, knytte fodboldverdenen til en god sag, som har ligget ham på hjerte i mange år.

FANSENES AMBASSADØRER

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Der er lige så meget passion på tilskuerpladserne som på banen © Riccardo Piccinini | fotolia.com

“For supporterne, af supporterne”. Det er mottoet for fansenes ambassadører, som igen står klar under UEFA EURO 2016™. Programmet har til formål at give den bedst mulige velkomst til alle fodboldfans uanset samfundslag og kultur og med respekt for forskelligheder. Alle sejl sættes til at for byde dem velkommen og hjælpe dem: døgnåben hotline, praktiske vejledninger, information om værtsbyer og support i tilfælde af tvister. Der vil være frivillige, som skal sørge for, at turneringen forløber glat, og garantere et sikkert og sjovt miljø.

20.000 BØRN ER INVITERET TIL KAMPE

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Findes der noget som en fodboldkamp, der kan få et barn til at smile? © Natalia Vintsik | fotolia.com

I marts 2015 lancerede UEFA sin ”Børnefond”, som hjælper projekter i hele verden, og som selvfølgelig spiller en aktiv rolle i UEFA EURO 2016™ med programmet ”20.000 børns smil”. Med support fra værtsbyerne donerer arrangørerne 20.000 billetter til belastede unge, så de kan overvære en kamp. Med dette tiltag slår UEFA igen et slag for ønsket om at se fodbold spille en stærk social rolle og opfordrer til, at de personer, der har mest brug for det, får adgang til sporten. Det er et program, som emmer af løftet om, at det vil gøre drømmen til virkelighed for mange børn.