Coca-Colas første trykte reklame med isbjørne så dagens lys i Frankrig i 1922, og de næste 70 år var der af og til isbjørne på trykte reklamer. I 1993 foretog The Coca-Cola Company et dramatisk skift i deres reklamer ved at introducere "Always Coca-Cola". Kampagnen, som blev skabt af Creative Artists Agency og senere Edge Creative bestod af 27 forskellige reklamefilm, der var skabt til at appellere til specifikke målgrupper. Reklamerne blev vist i hele verden og omfattede en række innovative tekniske løsninger, såsom computeranimation.

En af disse reklamefilm, "Nordlys", introducerede, hvad det senere skulle vise sig at blive et af de mest populære symboler for Coca-Cola, nemlig den animerede isbjørn.

En hundehvalp gør isbjørnen levende

Ken Stewart blev bedt om at udvikle en innovativ reklamefilm for Coca-Cola, da han var ophavsmand til ideen. Hans tanker gik straks i retning af den oplevelse man har, når man drikker Coca-Cola i biografen. Og så kom han til at tænke på sin labrador retriever, der som hvalp lignede en isbjørn. Stewart så på sin hund, tænkte på isbjørne og hvordan de ville gå i biografen, og ideen til "Nordlys" var født. I reklamefilmen ser isbjørnene Aurora Borealis og drikker Coca-Cola.

Stewart fik hjælp af animationsvirksomheden Rhythm & Hues til at animere reklamen. Med hjælp fra computere og de allernyeste grafikprogrammer tog det 12 uger at producere hver reklame fra start til slut. Det er en langsommelig og kompleks proces at bringe de lodne og altid tørstige arktiske skab-ninger til live.

For at få isbjørnene ind i computeren hyrede Stewart og Rhythm & Hues en billedhugger til at skabe en tredimensionel gengivelse af bjørnens hoved i ler. Modellen blev overført til tredimensionelle billeder og gemt som avanceret computergrafik. Billederne blev skabt ved at lave et net af vertikale og horisontale linjer på bjørnemodellen. En animator tegnede punkterne langs modellens krop, indtil en skematisk tegning af bjørnen trådte frem på computerskærmen. Da billederne var blevet perfektioneret kunne bjørnen gå, løbe, stå på ski, kælke eller skøjte.


Yderligere elementer, som ikke var computergenererede - såsom en Coca-Cola flaske - blev scannet og gemt i computeren og tilføjet på dette tidspunkt. Så snart de grundlæggende bevægelser var på plads, blev resten af filmen bearbejdet. Der blev tilføjet pels, øjnene blev gjort færdige, der blev tegnet baggrund på, og detaljer fra nordlyset - indviklet lys med refleksioner og skygger - blev finjusteret.



• En Coca-Cola isbjørneunge deler en bold med en sælunge i denne kampagne fra 1996.
• I denne reklame fra 2002, fanger to Coca-Cola isbjørne en bølge - fuld af sne.
Coca-Cola isbjørnen dukker op i denne reklame fra 1995 og har en fodbold-t-shirt på, som støtter Brasiliens fodboldlandshold.
• Et Coca-Cola tappeanlæg i Peru deltog med denne isbjørnetømmerflåde i en parade til en forårsfestival i 1952.
• En plakat i 1922 viste en isbjørn, der kølede solen af med en forfriskende Coca-Cola. Denne plakat var første gang, virksomheden brugte en isbjørn i en reklame.
• Selvom det kan være svært at se på dette kornede gadefoto, blev plakaten på forrige lysbillede vist på siden af en bygning i Paris i 1923.


Mens animeringen blev produceret, arbejdede Stewart også sammen med Glenn Rueger fra Outside Music på at komponere originalmusik, og han skabte lydeffekter sammen med Weddington Productions. For at bibeholde det magiske og æteriske anstrøg fra bjørnenes verden holdt Stewart musikken på et minimum. Han brugte kunstigt fremstillet musik som en slags tegnsætning bare, og holdt bjørnene fri for dialog, bortset fra de helt særlige "ooh," "ah" og grynt, som blev skabt af Stewart på en lydscene med hans egen stemme, som så blev ændret i en computer for at få ham til at lyde som bjørnene. Musikken og "dialogen", som blev holdt på et minimum, tog måneders arbejde.

"Det var virkelig, hvad vi prøvede at gøre - at skabe en figur, som er uskyldig, sjov og spejler de bedste egenskaber, som vi ynder at kalde 'menneskelige'," fortalte Stewart. "Bjørnene er kære, drillesyge, lege-syge og fulde af sjov."

Da de sidste elementer - musik, lydeffekter og animering - var færdige, bragte Stewart dem sammen i den endelige redigering, og bjørnenes magi var født.

Der har været mange tv-spots med isbjørne siden debuten i 1993, herunder to reklamer for de Olympiske Lege i 1994, hvor bjørnen kælkede og strøg i vejret fra et skihop. Isbjørneunger blev også introduceret i en julereklame, hvor bjørnefamilien sammen vælger juletræ.

Coca-Cola-isbjørne-reklamefilm 2012.