Den julemand, vi alle kender og elsker - ham den store, muntre mand i rødt tøj med hvidt skæg - så ikke altid sådan ud.

Faktisk overrasker det mange mennesker at høre, at før 1931 blev julemanden fremstillet som alt lige fra en høj, mager mand til en uhyggeligt udseende alf. Han var lejlighedsvis iført en bispekåbe og et dyre-skind.

Faktisk var julemanden en lille, alfeagtig figur, da den amerikanske karikaturtegner Thomas Nast tegnede ham for Harper's Weekly i 1862. Nast fortsatte med at tegne julemanden de næste 30 år og ændrede farven på hans jakke fra barkfarve til den røde, han er kendt for i dag.

Her er et par hemmeligheder mere, som vores kolleger hos Coca-Cola Journey USA betroede os.

1. Julemanden har optrådt i Coca-Cola’s reklamer siden 1920'erne.

The Coca-Cola Company begyndte med deres julereklamer i 1920'erne i indkøbsrelaterede annoncer i tidsskrifter. I de første julemandsannoncer så man en strengt uudseende julemand.
I 1930 tegnede kunstneren Fred Mizen en julemand i et stormagasin, der drak en Coca-Cola. Reklamen viste verdens største isbar og blev brugt til trykte annoncer i den julesæson.

2. Coca-Cola var med til at skabe julemandens billede

I 1931 begyndte Coca-Cola at placere annoncer i populære tidsskrifter. Archie Lee, som var ledende med-arbejder hos D'Arcy Advertising Agency, der arbejdede sammen med the Coca-Cola Company, efterlyste en rund og solid julemand, som var både realistisk og symbolsk. Derfor gav Coca-Cola den svensk-amerikanske illustrator, Haddon Sundblom , til opgave at udvikle en række reklametegninger med jule-manden — de skulle vise julemanden selv, ikke en mand forklædt som julemand.

Sundblom fandt inspiration i Clement Clark Moore's digt fra 1822: "Et besøg af Sankt Nicholaus" (populært kaldet "Det var natten før jul"). Moore's beskrivelse af Sankt Nicholaus førte til billedet af en varm, venlig og hyggeligt buttet og menneskelig julemand. Og selvom det ofte siges, at julemanden bærer en rød jak-ke, fordi rød er Coca-Colas farve, så havde julemanden altså optrådt i rødt, før Sundblom malede ham.

Fra 1931 til 1964 viste Coca-Cola-reklamer julemanden, mens han afleverer legetøj, han tager en pause for at læse et brev og nyder en Cola, besøger børnene, som er længe oppe for at tage imod ham, og rib-ber køleskabet i flere hjem.



(1) “My hat's Off to The Pause That Refreshes” (Hatten af for pausen, der forfrisker) — 1931. Den magi-ske transformation af Coca-Colas julemand skete i 1931. Archie Lee, som var reklamebureauets kunstne-riske chef for Coca-Cola, blev inspireret til at vise en kernesund og rar julemand. Han bad kunstneren Haddon Sundblom om at skabe sådan et billede.

3. Den "nye julemand" blev baseret på en sælger

I starten tegnede Sundblom julemandens billede over en levende model - hans ven Lou Prentiss, som var en pensioneret sælger. Da Prentiss gik bort, brugte Sundblom sig selv som model og tegnede, mens han så sig selv i spejlet. Til sidst begyndte han at benytte fotografier for at skabe Sankt Nikolaus' billede.

Folk elskede Coca-Cola’s julemandsbilleder og holdt så godt øje med dem, at hvis noget blev ændret, sendte de klager til The Coca-Cola Company. Et år vendte julemandens bælte den anden vej (måske fordi Sundblom tegnede ved hjælp af et spejl). Et andet år havde julemanden ikke nogen vielsesring på, og det fik fans til at spørge, hvad der var blevet af fru julemanden.

Børnene, som ses med julemanden på Sundbloms billeder, var baseret på Sundbloms naboer - to små piger. Så han lavede den ene om til en dreng på sine billeder.

Hunden på Sundbloms billede af julemanden fra 1964 var faktisk en grå puddel, der tilhørte blomster-handleren inde ved siden af. Men Sundblom ville have hunden til at skille sig ud på julebilledet, så han tegnede den med sort pels.

4. Julemanden fik en ny ven i 1942

I 1942 introducerede Coca-Cola " Sprite Boy,", som var en figur, der sås sammen med julemanden i Coca-Cola-reklamer igennem 1940'erne og 1950'erne. Sprite Boy, som også blev skabt af Sundblom, fik sit navn, fordi han var en 'sprite', eller en alf. Det skal altså ikke forveksles den populære drik Sprite, som Coca-Cola først introducerede i 60’erne.

5. Santa blev levende i 2001

I 2001 dannede Sundbloms kunstværk fra 1962 grundlag for en animeret tv-reklame med Coca-Colas ju-lemand. Reklamen blev lavet af Oscarvinderen og animatoren Alexandre Petro.