Riedel udførte smags-workshops hos Coca-Cola for at få input til glasformgivningen


Coca-Cola har nu noget til fælles med Chardonnay, Cabernet og Champagne.

Riedel Crystal, der er en 258 år gammel special-glasmager, som er kendt i hele vinverdenen for sine karafler og vinglas på stilke, der er tilegnet forskellige druesorter, har lanceret et glas, der er formgivet, så Colaens nuancerede smagsnoter, aroma og mundfølelse kan folde sig ud.

Glasset er opfyldelsen af Georg Riedels livslange drøm. Han er 10. generations ejer af den østrigske virksomhed. På hans fire års fødselsdag -- for 60 år siden -- forærede hans forældre ham en pakke med 12 flasker Coca-Cola. Han nød hver eneste lille tår og rationerede selv sine små glasflasker for at få dem til at holde længere.

"Anden Verdenskrig var slut, men folk led fortsat, så fornemmelsen af denne søde smag og brusen på min gane var en åbenbaring," mindes Riedell i et telefoninterview fra Napa Valley i Californien.

Brad Fields fra Coca-Cola’s globale licensafdeling kontaktede i februar sidste år Riedel omkring et samarbejde om specialfremstillede glas på en messe i Frankfurt i Tyskland. Riedel indvilligede i at udvikle det første glas til en alkoholfri drik i virksomhedens historie.

"Da jeg spurgte Georg, hvem min kontaktperson for projektet ville være, svarede han: 'mig'," fortæller Fields. "Hans lidenskab har været utrolig siden vores allerførste samtale."

Han tilføjer: "Riedel er Rolls Roycen inden for drikkeglas-kategorien. Vi har villet skabe et glas, som ville minde folk om det helt særlige ved at drikke en Coca-Cola -- og knytte tråde tilbage til brandets kulturarv -- og Riedel var den rette partner til at gennemføre projektet. Vi vidste, at de ville gøre mere end bare at fremstille et fedt glas."

Han henviser til Riedels kreative tilgang til fremstilling af specialglas, hvor kunst og videnskab mødes i en perfekt balance af form og funktion. Gennem omfattende smags-workshops udvikler virksomheden et kar, der bedst udtrykker en given driks smag og optimerer drikkeoplevelsen for flere sanser.



I april evaluerede et panel bestående af topchefer og marketingfolk med et indgående kendskab til Coca-Cola’s smag 18 af Riedels prototyper i Atlanta. Alle uden undtagelse valgte det glas, der udtrykte kompleksiteten i Coca-Colas smagsprofil bedst.

Vinderdesignet var inspireret af kurverne i Coca-Colas originale konturflaske. Ifølge Riedel frigør kombinationen af "skålens" størrelse og runding sammen med kantens diameter colaens sødme, pikante aroma og "bid", sammen med dens finere nuancer. Han håber, at glasset -- som han beskriver med en kypers lyriske næse -- indbyder forbrugerne til at værdsætte brandet på en ny måde.

“Vi fremhæver aromaen og detaljerne i Coca-Cola’s friske citronkarakter blandet med malt, og dens sødme og syrlighed," fortæller han. “Glasset tæmmer også den brus, som Coca-Cola har til fælles med champagne og parfait, i sådan en grad at den dvæler smukt i ganen og skaber en fantastisk friskhed.”

Tørstig nu? Det er også meningen.

"Den effekt et glas har på smag undervurderes af mange," konkluderer han. "De fleste mennesker opfatter et glas som et æstetisk element på bordet, ikke som et virkemiddel. Det håber vi på at ændre."

Coca-Cola + Riedel-glasset kan købes hos Bed, Bath & Beyond og online i Coca-Cola-butikken. Yderligere forhandlere forventes at føre glasset i de kommende måneder.