De fleste kender Coca-Cola logoet, når de ser det. Men de forandringer som Coca-Cola logoet har gennemgået, kender de færreste til.
1886 – Navnet
Da farmaceuten John S Pemberton havde færdigjusteret formularen på sin nye drik, foreslog hans partner, Frank M Robinson, navnet Coca-Cola af den simple årsag, at ”de 2 C’er vil se godt ud i reklamerne”. Han eksperimenterede med at skrive virksomhedens navn i ’Spencerian script’ – en populær skrifttype dengang.
1887-1890’erne – Varemærket indsættes.
Coca-Cola varemærket inkorporeres i ’halen’ på det første C.
1890-1891 – En dramatisk make-over.
I et enkelt år undergik logoet en dramatisk make-over og endte med dette gotiske udseende.
1941-1960’erne – Varemærket får ny plads.
Ordene ”Trademark Registered” rykker ud af C’ets lange hale, og varemærket flyttes ned under logoet. Det var med dette logo, at Coca-Cola blev introduceret i Danmark i 1936.
1958-1960’erne – ”Fiskehale–logo”
Årene hvor begge sider af Coca-Cola logoet havde form som en "Fiskehale”.
1969 – Det hvide bånd
Logoet placeres i en rød kvadratisk boks, og der tilføjes et hvidt bånd under skriften. Båndet anvendes stadig i dag.
2003 – et farverigt twist
Som en del af ”Coca-Cola…Real” kampagnen blev der tilføjet et gult strejf og blå bobler til båndet.
2007 – Et klassisk design
Tilbage til et simpelt, klassisk og genkendeligt logo.
2011 - 125 år med Coca-Cola.
Coca-Cola markederede sin 125 års fødselsdag med et logo, der illustrerer den velkendte konturflaske i al sin pragt. – en fejring af fortiden, nutiden og fremtiden.
2013-2014 – Agnes, Theodor, Steen
Kampagnen ’Share a Coke’ skiftede logoet ud med de 75 mest almindelige danske drenge- og pigenavne i aldersgruppen 12-29 år.
2016 – ’One Brand’
Et logo der forener hele Coca-Cola familiens 4 produkter. Logoet kom som følge af virksomhedens nye ’One-brand’ markedsføringsstrategi. Læs mere her
2017 – Svendborg, Bali, Ibiza & Blokhus
Coca-Cola udvider ’Share a Coke’ konceptet, og denne gang bliver logoet skiftet ud med navnene på en række skønne feriedestinationer. Også danske feriesteder som Hornbæk, Bornholm og Skagen pryder flaskerne.
Dannebrog i Coca-Colas Logo
Som et afsluttende ’fun fact’ gemmer der sig et Dannebrog i Coca-Cola logoet. Mon det er et tilfælde, at danskerne flere gange har været udnævnt til at være verdens lykkeligste folk?