Bæredygtighed har altid spillet en vigtig rolle for Coca-Cola , og arbejdet fortsætter ufortrødent. Gennem det sidste århundrede har Coca-Cola løbende iværksat forskellige indsatser for at sikre, at virksomheden tager ansvar i forhold til bæredygtighed gennem hele sin værdikæde. I dag dækker projekterne en bred vifte af emner, der arbejder med alt fra klimabeskyttelse, katastrofehjælp, arbejderrettigheder over miljøvenlige emballager og bæredygtigt landbrug til kvinders rettigheder.
Arbejdet for en bedre og mere bæredygtig verden har været på dagsordenen gennem de sidste 100 år. I takt med at virksomheden er blevet global, har
1917
Coca-Cola begynder sit partnerskab med Røde Kors. I løbet af første verdenskrig iværksætter
1935
I 1935 skriver
1963
Coca-Cola lancerer, som en af de første på markedet, sit første lightproduktet – TaB. TaB blev introduceret på markedet, længe før kalorielette produkter for alvor slog igennem. Produktet var tiltænkt de forbrugere, som ønskede at ’spare på kalorierne’. Flere kvindelige medarbejdere spillede en aktiv rolle i udviklingen af TaB.
1966
Coca-Cola lancerer The Nutrition Project, der skulle bekæmpe proteinmangel i fattige lande. Ført an af et internationalt forskningsteam og fødevareteknologer var formålet at udvikle en proteinfyldt drikkevare, der kunne kompensere for de fattige landes mangel på proteinrige fødevarer. Resultatet var de tre nye proteinholdige energidrikke: Saci, Sanson og Taí. Alle produceret i Latinamerika med lokale ingredienser som soja og valle, der er særligt rige på protein.
1984
The
2001
Coca-Cola etablerer The
2007
Coca-Cola annoncerer et transformationspartnerskab med World Wide Fund (WWF) for at løse udfordringer i forbindelse med bevaring og beskyttelse af verdens ferskvandsressourcer. Partnerskabet fokuserer på fem kerneområder:
§ Bevare og beskytte verdens syv vigtigste ferskvandsbassiner (områder)
§ Forbedre vandeffektiviteten i forbindelse med virksomhedens produktion
§ Reducere virksomhedens kulstofudslip
§ Fremme bæredygtigt landbrug
§ Inspirere til en global bevægelse for bevarelse af vand (ressourcer)
2009
Coca-Cola introducerer PlantBottle Packaging – den første, genbrugelige plastikdrikkeflaske, hvor 30 pct. af materialet stammer fra planter. I 2015 udviklede virksomheden verdens første prototype på PET-flasken, der udelukkende er fremstillet af plantematerialer. Arbejdet med at udvikle bæredygtig emballage spiller en stor rolle for
2010
Coca-Cola lancerer initiativet 5by20, hvis formål er at sikre, at 5 millioner kvindelige iværksættere verden over er økonomisk selvforsynende inden 2020. Gennem initiativet tilbydes kvinder adgang til erhvervsuddannelseskurser, finansielle tjenesteydelser samt netværk af ligesindede og mentorer.
2013
Det første EKOCENTER etableres. EKOCENTER er et fællesskabsmarked, der drives af lokale kvindelige iværksættere. EKOCENTER sikrer rent drikkevand, trådløs kommunikation, elektricitet samt andre faciliteter og funktioner, der kan skabe grobund for iværksætteri og samfundsudvikling. Projektet forsætter med at vokse verden over, og i 2016 blev EKOCENTER nr. 100 åbnet. Dette projekt supplerer 5by20-initiativet, som
Flere bæredygtige initiativer på vej
Engagementet og målsætningerne inden for bæredygtighed fortsætter med at udvikle sig, og effekten kan ses verden over i de talrige projekter,
Hvis der er noget, som virksomhedens historie inden for bæredygtighed indikerer, så er det, hvor langt
COCA-COLA ON SOCIAL