Der er godt nok sket meget med drikkeautomaterne i årenes løb. For ikke at blive overgået af deres innovative modstykke på isbaren anvender moderne salgsenheder banebrydende teknologi og kreativitet, hvor der tænkes ud af boksen, for at uddele mere end bare drikkevarer - de underholder, engagerer og forfrisker kunderne ved hver transaktion. Her er et dusin eksempler på interaktive Coca-Cola-automater fra hele verden:

1. Lykken Rammer

I 2010 leverede Coca-Cola en automat med lykkedoser – alt fra friske blomster til pizza – til intetanende studerende på et universitetsområde i New York. Den populære virale video inspirerede til en masse lignende events rundt omkring i verden og fik Coca-Cola’s fans til at spekulere på: "Hvor vil lykken ramme næste gang?"

2. Fang trinnet!

Denne automat i Sydkorea lokkede folk til at efterligne dansetrinnene hos det populære band 2 PM. Maskinen registrerede danserens trin ved brug af Microsoft Kinect-teknologi. Jo flere trin de kopierede korrekt, jo mere Coca-Cola uddelte automaten.

3. Mit navn er Zero. Coke Zero.

Coke Zero udfordrede togpassagerer i Antwerpen i Belgien til at "slippe deres indre 007 fri" og vinde eksklusive billetter til James Bond-filmen Skyfall. Men adgangskortene var ikke gratis. Pendlerne skulle gøre en ekstra indsats og fuldføre en række Bond-agtige udfordringer på under 70 sekunder.

4. Det er en lille verden-automater

Højteknologiske automater, der var installeret i indkøbscentre i Lahore i Pakistan og New Delhi i Indien - to byer, der ligger blot 523 km fra hinanden, men tilsyneladende i hver sin verden på grund af årtier med politiske spændinger - inviterede kunderne til at se bort fra deres forskelligheder og dele et lille øjeblik over en Coke.


5. Knus = Lykke

Automater har også brug for kærlighed. Denne automat på Singapores National University blev programmeret til at uddele en Coca-Cola, når nogen gav den et knus. På samme måde tog en særlig automat i Puerto Rico i sommer imod smil som betaling og belønnede forbrugere, som delte deres indre brus, med en iskold Coca-Cola.

6. Vild i varmen

De to sidste somre har Limon & Nada-automater i udvalgte vand- og forlystelsesparker i Spanien justeret priserne på tørstslukkende lemonade alt efter temperaturen udenfor. Når kviksølvet steg, faldt priserne. Læs mere

7. Ja, sjunge hver, som sjunge kan

Lad juleglæden brede sig, tone for tone. Denne højtids-automat belønnede studerende på KTH i Stockholm i Sverige med en Coca-Cola, hver gang de sang deres yndlingsjulesang.

8. Hey kammerat, har du brug for et løft?

For at fejre den Internationale Venskabsdag installerede Coca-Cola i Argentina denne næsten fire meter høje automat, som kun kunne nås med hjælp af en ven. Venner, som fuldførte opgaven, fik ikke bare én, men to Coca-Cola.

9. Roser er røde som Coke

På valentinsdag i 2012 uddelte denne automat Coca-Cola til par i et indkøbscenter i Istanbul i Tyrkiet, hvis de viste deres kærlighed til hinanden med et knus eller et kys.

10. Gå efter guldet

For at fejre de Olympiske Lege 2012 i London tilbød denne kæmpeautomat i Storbritannien en Coca-Cola.

11. Genbrug lykken

I ugen op til Sluk Lyset 2012 fandt Coca-Cola i Singapore på en ny måde til at øge graden af genanvendelse i landet. Forbrugere, som leverede deres tomme drikkeflasker til genbrug, blev belønnet med gaver som friske blomster og T-shirts, tasker og kasketter lavet af, ja rigtigt gættet, genanvendte plastikflasker.


12. Køb en cola til verden

Google gik sammen med Coca-Cola om at udføre et enestående reklameeksperiment: at genskabe brandets ikoniske Hilltop-reklame fra 1970'erne med nutidens teknologi. Forbrugere kunne bogstavelig talt "købe en Coke til verden" ved at sende en drik til en fremmed i et land langt borte ved brug af en mobil-app, der linkede til særlige automater.