For nyligt rapporterede vi, at vi globalt brugte 3 millioner tons plast til at pakke drikkevarer i 2017. Dette tal blev offentliggjort i rapporten Ellen MacArthur Foundation New Plastics Economy Global Commitment, som giver indblik i, hvordan regeringer og organisationer, herunder the Coca-Cola Company, har forpligtet sig til at gøre en indsats for at tackle plastaffald og forurening.

Indsatsen er en del af Coca-Cola’s overordnede strategi for en verden uden affald. Vi mener det seriøst, når vi siger, at vi vil drive forretning på en ordenlig måde, og vi vil sikre, at alle vores emballager bliver genanvendt, og at de ikke ender i verdenshavene eller som affald.

3 tons. Det er et stort tal, men ikke noget vi prøver at skjule.

Tallet afspejler mængden af plastik, vi bruger på vores 500 forskellige mærker af drikkevarer, som sælges i mere end 200 lande i verden. Vi er stolte over at kunne forfriske millioner af mennesker hver eneste dag, og plastemballage spiller en vigtig rolle i at give forbrugeren den fulde nydelse af vores drikkevarer.  Plast er let, fleksibelt, ubrydeligt, det kan genlukkes, og det har det laveste CO2-aftryk af alle typer emballering.

The Ellen MacArthur Foundation New Plastics Economy Global Commitment.

The Ellen MacArthur Foundation opfordrer 150 virksomheder, fra alle dele af plastindustrien, til at være mere åbne og ærlige om deres plastforbrug. Ud af de 150 adspurgte er vi én ud af blot 31 virksomheder, som har delt detaljer vedrørende vores globale forbrug af plastik.

Vi er ikke forpligtet til at dele disse informationer, men vi ønsker at tage del i de mange debatter og diskussioner, der eksisterer om plastik. Plastflasker forbliver en vigtig del af den emballage, vi bruger, fordi de er bekvemme at drikke af, og fordi de holder kvaliteten af vores drikkevarer i top. Ligesom de andre typer emballage vi bruger, herunder glasflasker og aluminium dåser, er alle vores plastflasker 100% genanvendelige.

Som led i vores ’World Without Waste’ strategi bruger vi mange ressourcer på at få indhentet de flasker, vi sælger tilbage, så de kan bliver genanvendt igen og igen. For at gøre fremskridt mener vi, at det er vigtigt at kommunikere ærligt om mængden og typen af emballage, vi bruger til vores drikkevarer. Dette kan skabe ubehagelige overskrifter og store tal, men det er et nødvendigt skridt for at etablere partnerskaber med andre organisationer, så vi sammen kan skabe en verden uden affald.