Hvis der er et brand, som virkelig elsker sport, er det Coca-Cola. Siden det første atletiksponsorat blev aktiveret i Amsterdam i 1928, har Coca-Cola været sponsor for et antal imponerende sportsbegivenheder i hele verden – store som små.

Coca-Cola har gennem årene været involveret i flere af verdens største sportsbegivenheder inden for bl.a. fodbold, atletik, cykelløb, tennis, basketball og amerikansk fodbold. Men også ved mindre og mere ukendte begivenheder har Coca-Cola været involveret.

Det er der en helt særlig grund til: Coca-Cola vil gerne fremme udviklingen af sport. Visionen er, at som dygtig atlet skal sportslige konkurrencer være mulige, uanset hvilke ressourcer man har. Og samtidig fremmes deltagelsen og fornøjelsen for tilskuere. I hele verden.

90 år med Coca-Cola og OL-ringe

En af de sportsbegivenheder, som for alvor satte Coca-Cola i forbindelse med sport, var, da Coca-Cola blev sponsor for de olympiske lege i 1928 i Amsterdam. Dengang skete det ved, at et fragtskib kom til den hollandske hovedstad med forfriskende forsyninger til både atleter og tilskuere. Her kom de ikoniske Coca-Cola glasflasker for første gang til salg i alle cafeer, restauranter og kiosker uden for og omkring det olympiske stadion. Hvis man foretrak at få hældt sin drik op i et glas, var der stillet store sodavandsfontæner op, som man kunne forsyne sig ved.

Siden Coca-Cola gjorde sig til sponsor for de olympiske lege for 90 år siden, har brandet været den ældste sponsor for sportsbegivenheden. Det skyldes blandt andet den store respekt for de olympiske værdier, som bygger på konkurrenceånd, fairplay samt opbygningen af en bedre og mere fredelig verden. Samarbejdet fortsætter, for Coca-Colas nuværende kontrakt med den olympiske komité løber indtil 2020.

Fodbold som samlingspunkt for fællesskabet

Hvis der er én sport, som virkelig kan inspirere og samle folk – uanset nation og alder – så er det fodbold. Og hvor som helst i verden, hvor der spilles fodbold, er Coca-Cola næsten også altid til stede.

I midten af 1970’erne tegnede Coca-Cola flere sportssponsorater, der bragte brandet tæt på de store fodboldbegivenheder. Det har gennem tiden været med til at styrke brandets position i hele verden.

Et af de sponsorater var den prestigefyldte FIFA World Cup-turnering, som Coca-Cola siden 1978 har været officiel hovedsponsor for. Coca-Cola og FIFA Wold Cup har gennem årene samarbejdet om forskellige initiativer og aktiviteter, hvoraf flere sidenhen er blevet til faste traditioner, som fans i hele verden ser frem til.

FIFA World Cup traditioner

En nyere tradition er FIFA Throphy Tour, som Coca-Cola også står bag. Turen, der første gang så dagens lys i 2006, giver fodboldfans verden over mulighed for at opleve det forgyldte FIFA-trofæ med egne øjne, når det brandede Coca-Cola fly besøger verdens kontinenter.

Dette års FIFA Throphy Tour startede i værtslandet Rusland i september 2017, og herefter begyndte en tur med trofæet, der er lavet af 18 karat guld, til mere end 50 lande fordelt på seks kontinenter. Turen gik også forbi det danske kongerige – nærmere bestemt til Tórshavn på Færøerne.

For danske fans er der ved dette års verdensmesterskab i 2018 mulighed for at få en ekstra stor fodboldoplevelse. Coca-Cola tager nemlig på tur rundt i landet med en 46 kvm stor LED-skærm for at give danskerne den fulde oplevelse af den længe ventede turnering.