Vidste du, at Coca-Cola har været med til at præge opfattelsen af julemanden, som vi kender ham i dag – den runde, lunefulde mand med skæg, klædt i en rød-hvid frakke? Og var du klar over, at der blev brugt 30.000 pærer til hver af de lysende Coca-Cola-lastbiler i den ikoniske tv-julereklame fra 1995? Bliv klogere på to af Coca-Colas helt store juleikoner lige her.

Historien om, hvordan Coca-Cola skabte julemanden

Når du hører ordet ”julemand”, har du nok et helt klart billede af, hvordan han ser ud: en stor, munter mand med et hvidt langt skæg. Men det har ikke altid været den gængse opfattelse. Tilbage i 1800-tallet blev julemanden nemlig fremstillet som alt fra et højt, magert og ret uhyggeligt gespenst til noget, der mest af alt lignede en alf.

I starten af 1931 skete der så noget, som permanent ændrede billedet af julemanden. Dengang var Coca-Cola-drikken allerede blevet ganske populær, men den blev stadig mest opfattet som en drik, der kunne slukke tørsten på de varme sommerdage. Det skulle der laves om på. Derfor blev tegneren Haddon Sundblom ansat til at tegne en reklamekampagne med sit bud på en julemand, som skulle sidde med en Coca-Cola i hånden.

Sundblom gjorde det godt! Ikke nok med at han fik gjort læskedrikken til en helårsdrink, han fik også styrket forestillingen om, hvordan den moderne julemand skulle se ud. Samarbejdet mellem tegneren og Coca-Cola endte med at vare i 35 år, og i 50’erne prydede Sundbloms julemand flere reklamer og butikker i hele den vestlige verden. Den dag i dag er opfattelsen stadig, at julemandens rød-hvide dragt og det lunefulde ydre blev grundlagt med Coca-Colas reklamer.

Historien om Coca-Colas magiske julelastbiler fra tv

Sundbloms julemand har frem til i dag været synonym med Coca-Cola – ligesom et andet ikon er – nemlig Coca-Colas julelastbiler. For du kender nok tv-reklamen, hvor en karavane af lysende Coca-Cola-lastbiler kører gennem landskabet og ankommer til en idyllisk snedækket by. Reklamen har efterhånden en del år på bagen, for det var tilbage i 1995, at den for første gang rullede over skærmene i USA.

Julelastbilerne blev skabt af bureauet W.B. Doner & Co. i forbindelse med en ny reklamekampagne. Det verdensberømte selskab Industrial Light and Magic, som også har været med til at skabe Star Wars-filmene, blev hevet ind over opgaven og skulle ved hjælp af lys og specielle effekter gøre lastbilerne endnu mere magiske. Hvem havde f.eks. gættet, at der til hver af lastbilerne blev brugt hele 30.000 pærer?

På siderne og bag på lastbilerne brugte man Haddon Sundbloms tegninger af julemanden. Reklamefilmen blev optaget i Vancouver, og det tog lidt over fire dage at få den i kassen og involverede 40 statister.

Tv-reklamen blev en kæmpe succes, og i 1998 blev klippet med lastbilkaravanen vist i mere end 100 lande! Den dag i dag er reklamen stadigvæk Coca-Colas mest viste – også på YouTube, hvor den har fået mere end halvanden million visninger!

Siden reklamen kom til verden i 1995, er Coca-Cola-lastbilerne ligesom julemanden blevet synonym for jul. I dag kører de stadig rundt flere steder i verden og deler smagsprøver ud ved juletid.