Coca-Cola har indgået en endelig aftale om at overtage Costa Limited, som har sit hovedkontor i Storbrittanien og har operationer i Europa, Afrika, Mellemøsten og Asien. Transaktionen forventes lukket i første halvdel af 2019.

The Coca-Cola Company sælger Coca-Cola – men også meget mere end det. Med købet af Costa tager The Coca-Cola Company et vigtigt skridt i retning af at blive det totale drikkevareselskab de stræber efter at være.

Kaffe i vækst over hele verden

Kaffe er en af de hurtigst voksende drikkevarekategorier i verden, og det er en kategori der indeholder mange forskellige produkter -  lige fra kaffeautomater, til coffee shops, til ristede og malede bønner, til instant kaffe og kapsler. For Coca-Cola er kaffe derfor en oplagt mulighed.

Kaffe er en stor forretning – men det er også en bemærkelsesværdigt fragmenteret kategori. Der findes ikke én eneste virksomhed i verden, som har et stærkt fodfæste på tværs af alle kaffe-kategorier, og dette gælder også for Coca-Cola. Coca-Cola ejer store kaffebrands såsom den drikkeklare variant ’Georgia Coffee’ i Japan, men Coca-Cola har ikke en bred, global portefølje i den voksende kaffekategori.

Hvorfor Costa?

Costa er et godt match – og den bedste måde hvorpå Coca-Cola kan tilføje en global kaffe platform som vil komplementere Coca-Cola’s eksisterende portefølje.

Costa er en platform med en stor forsyningskæde af kaffe, et verdensklasse risteri, en stærk detail tilstedeværelse samt et stærkt system af kaffeautomater. Costa har desuden et stærkt distributionsnetværk i kaffeindustrien, et stærkt brand og en lang historie og arv.

Costa tilbyder desuden ristede og malet bønner af høj kvalitet til resturanter og Caféer. Coca-Cola har en enorm rækkevidde på mange kanaler, og ser derfor et potentiale i at tilbyde disse højkvalitets Costa kaffe produkter til vores eksisterende kunder.  

CEO i Coca-Cola, James Quincey, siger om købet: ”Vi befinder os i en tid hvor der sker bemærkelsesværdigt hurtige ændringer i vores branche. Jeg er begejstret over købet af Costa, fordi det kan bidrage til at Coca-Cola bliver endnu bedre – Sammen vil Costa og Coca-Cola tage endnu et vigtigt skridt hen imod at blive et totalt drikkevareselskab.”

Se den oprindelige pressemeddelelse.