Som en del af ambitionen om at fremme bæredygtig emballage og fremme sin World Without Waste-politik slutter Coca-Cola sig nu til et nyt pionerfællesskab af virksomheder, der arbejder med Paboco, papirflaskefirmaet.

Pabocos ambition er at skabe den første biobaserede og genanvendelige papirflaske, der kan bruges til almindelige forbrugsprodukter såsom kulsyreholdige og andre drikkevarer, skønhedsprodukter og andet.

Den danske start-up, Paboco, begyndte sin rejse mod at udvikle verdens første bæredygtige papirflaske tilbage i 2015 og er i dag et joint venture mellem papirudviklingsmaterieludvikler BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialist Alpla.

I den næste fase af papirflaskeudviklingen vil Coca-Cola deltage som én af grundlæggerne af Pabocos Pioneer Community, der samler førende eksperter inden for materiale, design og teknologi. Sammen med andre medlemmer vil Coca-Cola give indsigt, ekspertise og vejledning i processen med forskning og udvikling og hjælpe med at overvinde tekniske udfordringer, så konceptet kan skaleres yderligere.

”Vi er glade for at være en del af dette Pioneer Community og at hjælpe med at teste og udvikle denne innovation under dens fortsatte udvikling. Vi tror bestemt på samarbejd og partnerskab i udviklingen af ​​en bæredygtig emballage til kommerciel brug, og vi ser frem til yderligere at udforske og hjælpe med at fremme de store innovationer, som Paboco driver,” siger Stijn Franssen, forsknings- og udviklingschef, Coca-Cola.

paboco-paper-bottle-vertical-dk-200.jpg
Stijn Franssen, Packaging Development Manager at The Coca-Cola Company, med en prototype af en papirflaske.

Kan støtte en verden uden affald

I dag bruger den første generation af papirflasken genanvendeligt papir til at opbygge styrke og struktur, understøttet af et særligt indre lag, der er unikt for hvert produkt, og som gør det muligt at genbruge flasken ved at adskille papiret og det indre lag. Parallelt med ​​skaleringen af ​​produktionsteknologien er det næste trin overgangen til en fuldstændig cirkulær flaske, inklusive et biobaseret indre lag, forbedret genanvendelse af papirfibrene og nedbrydes ufarligt, hvis de ved et uheld bliver sat i naturen.

I 2018 fastlagde Coca-Cola en række globale ambitioner for at hjælpe med at opnå en verden uden affald. Disse inkluderer et mål at indsamle og genanvende en flaske eller dåse for hver enkelt den sælger i 2030 og at fremstille emballage med et gennemsnitligt mindst 50% genanvendt eller vedvarende indhold inden 2030. Coca-Cola har også forpligtet sig til at sikre, at al dens emballage over hele verden er 100% genanvendelig i 2025.

”Vi samarbejder på tværs af værdikæden og er forenede i vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet og hjælpe med at ændre denne branche yderligere for godt,” siger fru Gittan Schiöld, midlertidig administrerende direktør for Paboco.

Coca-Cola i Vesteuropa har for nylig annonceret en yderligere række forpligtelser og skabt et bæredygtigt emballage-innovationscenter, der fokuserer på at fremskynde investering og innovation i bæredygtig emballering på tværs af sine markeder. Dette inkluderer fortsatte investeringer i forbedrede genanvendelsesteknologier såvel som alternative emballageløsninger for fremtiden, såsom papirflasker, biobaserede emballagematerialer, genanvendelige returmuligheder og emballagefri alternativer, såsom dens dispenserede Freestyle, PlantBottle eller mikrodoseringsløsninger.