Reklamer afspejler typisk de kulturelle spændinger, der gør sig gældende i samfundet, og Coca-Cola-reklamer er ingen undtagelse. Coca-Cola’s ikoniske ’Hilltop’ reklame, samt Coca-Cola’s indsats under 2. verdenskrig er eksempler herpå.

Coca-Cola under 2. verdenskrig

Under anden verdenskrig gjorde Coca-Cola det til sin mærkesag, at enhver soldat i marken kunne købe en Coca-Cola til den nette pris af 5 cents, uanset hvad det kostede virksomheden. Der blev bygget 64 tapperier rundt omkring i verden, som skulle sikre at Coca-Cola altid var til rådighed under krigen.  Datidens reklamer afspejlede denne indsats, og en af de første julereklamer symboliserede, at Coca-Cola støttede krigsindsatsen, ved at der stak en ’krigsobligation’ op af julemandens lomme.
 

Den ikoniske ’Hilltop’ reklame

I 1791 lancerede Coca-Cola den berømte ’Hilltop’ reklame med den kendte jingle: ”I’d like to buy the world a coke”. I reklamen ser man en gruppe unge mennesker af forskellige etniciteter, som er samlet på en bjergtop i Italien, hvor de står og synger en sang, der handler om en verden, der eksisterer i fred og harmoni. Reklamen fremhæver Coca-Cola som en forfriskende drik og som et brand fuld af optimisme. Bill Backer, den kreative instruktør fra McCann Erickson, som stod bag ’Hilltop’, beskrev desuden Coca-Cola som "katalysatoren, der bringer folk sammen."

Reklamen blev bragt på et tidspunkt i historien hvor Vietnamkrigen bragede løs, Amerika var plaget af generationsstridigheder og i store dele af verden herskede en generel utilfredshed. ’Hiltop’ reklamen stod i skarp kontrast til disse begivenheder, og skabte håb om en fremtid fuld af optimisme og fred.
 

Mean Joe Green

I 1979 lancerede Coca-Cola en anden berømt reklame kaldet ’Mean Joe Greene’. Joe Greene var på daværende tidspunkt kendt som en af den mest grufulde fodboldspillere i USA. Han var høj og skræmmende, og så var han tilfældigvis en sort mand. I reklamen følger en lille dreng Greene ned ad tunnelen fra banen og giver ham sin coca-Cola. Greene afviser ham i første omgang men tager til sidst imod drengens Coca-Cola, drikker den i én slurk, og sender drengen et stort smil. Da drengen går tilbage ad tunellen, kaster Greene sin trøje og siger den breømte replik, ”Hey kid, catch”.

Ligesom ’Hilltop’ fungerede denne reklame som et modsvar til de racekonflikter, der prægede datidens samfund. Reklamen viser en sort mand og en lille hvid dreng, der interagerer med et positivt udfald. Narrativets kerne er endnu engang, at vi alle sammen kan enes.
 

Pool Boy

I nyere tid er reklamen ’Pool Boy’ et eksempel på hvordan Coca-Cola fortsat producerer reklamer, som reflekterer de samme værdier som tidligere: optimisme, mangfoldighed og fællesskab. Reklamen udspilles på en varm sommerdag, hvor en bror og søster kæmper om at nå først ud til familiens flotte ’poolboy’ med en iskold Coca-Cola, i kampen efter hans opærksomhed. Til deres store overraskelse når deres mor at give ham en Coca-Cola først. Reklame-spottet fremhæver en iskold Coca-Cola som den ultimative forfriskning, samtidig med at narrativet understreger Coca-Cola’s ståsted i forhold til mangfoldighed og inklusion.