For mere end 100 år siden ønskede Coca-Cola at udvikle en flaske, der var så karakteristisk, at den kunne genkendes i mørke. Siden er flasken blevet et designikon og objekt for kreative udfoldelser.

I 1915 bad Coca-Cola forskellige flaskefabrikanter om at komme med deres designforslag til en karakteristisk flaske, som kunne identificeres med Coca-Cola drikken i løbet af et splitsekund.

Alexander Samuelson fra Root Glass Company blev sat til at lede gruppen, som skulle stå for at designe flasken, og det blev designeren Earl R. Dean, som kom med det endelige flaskedesign.

Oprindeligt ville han have givet den nye flaske form efter kokabladet eller kolanødden, men han var ikke klar over, hvordan de så ud. I stedet lod han sig inspirere af kakaobælgen. Selvom ingrediensen ikke hørte til i drikken, kunne ledelsen hos Coca-Cola lide formen, og designet blev valgt. Resultatet skulle vise sig at blive et af de mest berømte designs nogensinde.

Den silhuetformede flaske har inspireret kunstnere og kreative sjæle over hele verden. Nedenfor kan du se, hvordan den ikoniske Coca-Cola flaske bliver brugt som inspiration til smukke tegninger.

Den italienske tegner og kunstner Marcello Barenghi er gennem årene blevet inspireret af Coca-Cola, universet såvel som flasken, og har skabt fantastiske tegninger. I filmen nedenfor ses Marcello Barenghis realistiske 3D-tegning af den ikoniske flaske.

Credits: Marcello Barenghi http://www.marcellobarenghi.com

Kunstner og illustrator Julia Koceva er kendt for udelukkende at bruge prikker til at skabe sine fantastiske tegninger. I filmen nedenfor ses processen, hvor Julia bruger hele 260 timer på at genskabe den ikoniske Coca-Cola flaske af intet mindre end 2.640.000 prikker. 


Credits: Julia Koceva