Coca-Cola,
Lykke er ikke et langsigtet mål eller noget, som skal nås eller opnås. Lykke er her og nu! Og man kan sagtens vælge mere lykke til. I hvert fald hvis man spørger europæiske teenagere i alderen 15-19 år. Og dét er der en forklaring på. I teenageårene er ét af hjernens tre centre særligt aktivt – det limbiske. Det styrer vores følelser og er mere aktivt hos teenagere, som derfor formår at føle mere glæde og mere lykke i nuet.
Det kender Country Manager hos
Smil, smit og øg lykken
Tirsdag morgen sætter
Via en kæmpe storskærm på Amagertorv transmitteres smil fra hele landet fra danskere, som ønsker at smitte hinanden med smil. Alle, der uploader et smilebillede med #DonerEtSmil, kan få deres smil broadcastet og øger derved lykkefølelsen hos både sig selv og hos andre.
For at hjælpe kampagnen og smilene lidt på vej bliver der sluppet en smilepatrulje løs i de københavnske gader med polaroid-kameraer for at dele smil og mini-portrætbilleder ud til de Københavnere, som vælger at donere et smil i lykkens navn. De smil, der bliver doneret, enten til smilepatruljen, eller delt via Instagram eller Twitter med hashtagget #DonerEtSmil, bliver vist via den kæmpe storskærm på Amagertorv, så smilenes smittende effekt kan brede og skabe endnu mere lykkefølelse blandt de forbipasserende.
For at sikre bredde i lanceringen af kampagnen er omslaget på metroXpress dedikeret til Happiness, og side to sætter overskrifter som ’Vi smitter hinanden hver dag’ og ’Teenagere er bedre til at føle lykke’ på dagsordenen. Og så opfordres danskerne til at deltage og donere smil.
Teenagere vælger lykke til i hverdagen
Knapt tre fjerdedele (72%) af danske teenagere ser lykken som et aktivt og personligt valg. Lykke er noget, man aktivt vælger, og i teenagernes øjne er lykken også forholdsvis ligetil.
91% af de danske teenagere vurderer, at ”når mine venner smiler, gør det mig lykkelig”. Tilmed siger hele 82%, at når en fremmed smiler til dem på gaden, så ”giver det mig også lyst til at smile”.
At smile virker som et naturligt rusmiddel, fordi det ifølge forskning udløser både endorfiner, serotonin, og virker som en naturlig smertedræber, der alt sammen hjælper med at øge følelsen af velvære. Og ifølge teenagere er velvære jo lig med lykke.
Fakta om
Coca-Cola hylder det positive livssyn og opfordrer alle til at aktivt at ’choose happiness’. Derfor har
Fakta brandstrategi:
Den enstrengede brandstrategi indebærer, at:
- Al markedsføring, merchandise og sponsorering af
Coca-Cola i Danmark vil få en fælles identitet
- Alle emballager får samme unikke
Coca-Cola brand stil, uanset om der er tale om brands med eller uden kalorier eller smagsvarianter med kirsebær eller vanilje.
- Alle varianter af
Coca-Cola vil fremhæve de individuelle karakteristika og forskelle ved hjælp af unikt design og klare ingrediensbeskrivelser.
Med den nye, enstrengede brandstrategi bliver valg og muligheder kernen i al markedsføring, der på den måde letter den enkeltes forbrugsvalg.
For yderligere information:
Country Manager Charlotte van Burleigh,
COCA-COLA ON SOCIAL