Coca-Cola har en historie, som går mange år tilbage – faktisk helt tilbage til 1886, hvor farmaceuten doktor John S. Pemberton opfandt en drik, der senere skulle blive verdens mest populære sodavand. Selvom man ofte forbinder Coca-Cola med Amerika, findes der også en lille historie om, hvordan drikken gjorde sit indtog på det danske marked. Første gang danskerne stiftede bekendtskab med Coca-Cola var i 1930’erne, men anden verdenskrig og en helt speciel skat gjorde, at vores yndlingsdrik først rigtigt kom tilbage på de danske butikshylder i 1959.

Den 8. maj 1886 udviklede John S. Pemberton opskriften på Coca-Cola, som han tog med til det lokale apotek Jacob’s Pharmacy. Her blev kulsyre og vand tilsat, og en række begejstrede kunder fik lov til at prøvesmage verdens første Coca-Cola. Da interessen var høj, blev drikken hurtigt sat til salg for 5 cents pr. glas. Gennem årene steg efterspørgslen på drikken, og i 1894 kunne man så få Coca-Cola på flaske.

En af grundene til brandets store succes – udover selvfølgelig den gode og innovative smag – skyldes industrialiseringen, som var godt i gang i USA på dette tidspunkt. De nye muligheder for massedistribution, men også avisernes indtog skabte grobund for salg og markedsføring. Doktor Pemperton, som udviklede den allerførste opskrift, nåede desværre aldrig at opleve drikkens store succes, før han døde i 1888.

En svær start i Danmark

Herhjemme stiftede vi første gang bekendtskab med Coca-Cola 1. januar 1936, da Wibroe Bryggeri i Helsingør startede en beskeden produktion.

Men det viste sig at blive en svær start, for på det tidspunkt havde man mere fokus på produkter, der kom fra større lande i Europa end fra USA. Under anden verdenskrig ophørte produktionen helt på grund af de omfattende forsyningsproblemer og den strikse sukkerrationering.

I 1953 blev Coca-Coca så atter genintro­duceret for forbrugerne. Men et nyt problem opstod. Nogle af de danske bryggerier fik gennemført en såkaldt ”colaskat”, da de frygtede, at læskedrikken ville gå ud over ølsalget. Skatten minimerede salget betydeligt, og det betød, at Coca-Cola først for alvor kom tilbage i butikkerne i 1959 til glæde for rigtig mange forbrugere, som havde savnet sodavanden.

I dag arbejder Coca-Cola i Danmark tæt sammen med Carlsberg, som er ansvarlige for produktion, distribution og salg af The Coca-Cola Company’s drikkevarer i både Danmark og Finland.

Et brand i konstant udvikling

Selvom der er gået mange år, er opskriften på Coca-Cola stadig den helt samme – en opskrift, som kun ganske få kender til. Og med de utallige initiativer både inden for markedsføring, produktion, samfundsansvar og bæredygtighed, både herhjemme og i udlandet, kan Coca-Cola stadig i dag kalde sig for et af verdens største brands. Coca-Cola har tre ambitiøse målsætninger: 1. forfriske verden 2. give inspiration til øjeblikke af optimisme og livsglæde samt ikke mindst 3) at skabe værdi og gøre en forskel.