Hvorfor ændre på en sodavand, når den allerede er sukkerfri? Det er et godt spørgsmål.

Det at udvikle en ny sodavand som Coca-Cola Zero Sugar, kræver både tid og penge. Det er en længere proces, der ikke sker natten over. Flere måneders udvikling ligger bag, og det kræver en stor holdindsats. Det er ikke en let beslutning, men realiteten er, at flere og flere ønsker en sukkerfri Coca-Cola, der smager mere af den originale.

Coca-Cola Zero blev lanceret for 10 år siden. Siden da har Coca-Cola Zero vokset og været en af grundene til, at 43% af alle de Coca-Cola vi sælger, er sukkerfri. Jeg ønsker, at denne udvikling fortsætter, og at vi når over 50%.

Vi ved, at i løbet af de sidste 10 år har mange trofaste forbrugere af den orginale Coca-Cola prøvet en Coca-Cola Zero og besluttet, at det ikke er for dem, da de foretrækker smagen af den originale Coca-Cola. Der er heller ingen tvivl om, at vores mest kendte sodavand har en meget unik og tilfredsstillende smag, som sukker er med til at skabe.

Dem der elsker den originale Coca-Cola, har fortalt os, at de straks kan smage, om en sodavand er sukkerfri, da de ikke får den samme tilfredsstillende smag og oplevelse. Derfor blev vi nødt til at gøre noget andet, og få de forbrugere til smage en sukkerfri variant igen. Det er netop dét, vi har fokuseret på med Coca-Cola Zero Sugar.

Det første skridt handler om at udvikle noget mere end en sodavand, der blot er sukkerfri og smager godt. Det handler om at skabe en sodavand, der smager godt, og kopiere den smag og følelse du får fra en sodavand med sukker. Det er ikke en let opgave, og smagen er svær at imitere. Det tager både tid og tests. Men det er lige præcis det, vi har prøvet at stræbe efter i den nye opskrift.

Forløbet i forsknings- og udviklingsprocessen siden vi lancerede Coca-Cola Zero i 2006 har gjort, at vi er kommet tættere på at imitere oplevelsen af en original Coca-Cola. Selvfølgelig har jeg en vis grad af forudindtagethed, men det er kun en fordel. Når du smager en Coca-Cola Zero Sugar, er overraskelsen ikke, at den smager godt, men at den ikke indeholder sukker.

Den anden ændring ved Coca-Cola Zero Sugar er mere diskret, men af stor vigtighed. Coca-Cola Zero Sugar har fået et nyt udseende. Den nye emballage er det seneste skridt i vores ’One Brand’ strategi, der omfatter den globale og ikoniske appel af den originale Coca-Cola til den nye Coca-Cola Zero Sugar variant. 

Vi annoncerede ’One Brand’ strategien sidste år med vores marketing, og vi rykker nu strategien videre til vores emballage, hvor vi nu starter med Coca-Cola Zero Sugar. På den nye emballage vises den ikoniske røde Coca-Cola disk mere fremtrædent sammen med teksten ’Zero Sugar’.

Det gør vi, da vi tror på, at det vil opfordre flere til at prøve en sukkerfri version af Coca-Cola. Derudover markerer vi det seneste tiltag i vores strategi, hvor vi rykker fra blot at udbyde et sortiment af drikkevarer med og uden sukker, til at opfordre folk til at give en sukkerfri variant et forsøg.

Jeg er stolt af det færdige resultat, og jeg tror det vil gøre, at vi når målet om, at 50 procent af alle Coca-Cola vi sælger i fremtiden, er sukkerfri – måske bliver andelen endda højere. Det er på det grundlag, at jeg foretager en betydelig investering i lanceringen, for at gøre det vores største produktlancering i et årti. For hver person, der vælger at drikke Coca-Cola Zero Sugar frem for en drik med sukker, er en 100 % reduktion i sukker

Jon Woods er administrerende direktør af Coca-Cola Storbritanien og Irland.