Latter er én af de bedste former for medicin overhovedet. Og hvis du griner jævnligt, kan det både forbedre din følelsesmæssige tilstand og dine relationer med andre mennesker.

Det er godt for dig at grine, fordi latter kan sænke blodtrykket, booste immunsystemet, nedsætte stresshormoner og endda forbedre din søvn. Men latter fører ikke kun til, at dit velvære forbedres. Dine venskaber kan også blive forstærket, fordi latter er tiltrækkende.

Når du udstråler glæde, påvirker det nemlig andre, og derfor er udtrykket ’smil til verden, og verden smiler til dig’ helt spot on. Når du smiler eller griner til andre, så er der god mulighed for, at de vil gengælde det.

For at få de bedste tips til at grine mere hver dag har Coca-Cola Journey snakket med australske Bron Roberts, der i sit hjemland er kendt som ”The Laughter Lady”. Her er syv af hendes bedste råd.

Undersøgelser viser, at vi næsten aldrig griner, når vi er alene. Så for at grine, når du er alene, er det en god idé at tjekke YouTube eller Instagram ud for sjove videoer og billeder med nuttede og skøre katte. Det kaldes ’digital katteterapi’, og forskning har vist, at det ikke kun underholder dig – det kan også løfte dit humør.

1. Hav en kropsholdning, der gør dig glad   

Du kan ændre dit humør, hvis du ændrer din kropsholdning. Sænk skulderne, løft hovedet, tag en dyb indånding helt nede fra maven – og smil! Når du opfører dig som om, du føler dig glad og godt tilpas, så vil du også blive mere åben for at grine.

2. Omfavn det positive

Fokusér på det positive ved livet. Læg mærke til, hvad der får dig til at smile, og brug et par sekunder på at værdsætte de øjeblikke. Og brug en hvilken som helst mulighed for at grine højt! Jo mere du praktiserer at være optimistisk, jo mere naturligt vil det være for dig.

”Latter tager dig på en øjeblikkelig ferie”, sagde den amerikanske komiker og skuespiller Milton Berle.

3. Gør smil til latter

Hvis noget får dig til at smile, så tilføj et lille fnis. Og når du fniser en smule, så gør det til et højt latterbrøl. Før du ved af det, vil du få opdage, at du griner helt nede fra maven.

4. Find det, der får dig til at grine

Søg efter sjove videoer på YouTube, vælg et satireprogram i TV eller find websites, hvor du hver dag kan få ’dagens joke’ serveret. Check også dine lokalmedier for comedyklubber og -festivaler. Når du finder det, du kan lide – og nogle at dele det med – bliver din dag langt sjovere.

5. Gå tur udenfor, og se efter sjove ting

Tag ud på en gåtur, og se på de børn, dyr og mennesker, som du passerer. Det er en skøn måde at komme til at grine på. Desuden har dét med gåturen en ekstra fordel. Det genererer nemlig endorfiner i dit blodomløb, hvilket løfter dit humør.

6. Brug tid sammen med mennesker, der gør dig glad

Når det kommer til lykke, så er gode relationer helt afgørende. Så brug tid sammen med mennesker, der gør dig glad – særligt dem, der får dig til at grine. Når du bruger tid sammen med familie og venner, som du holder af, kommer du automatisk i godt humør. Men derudover skaber gode relationer også skønne minder, som kan få dig til at grine blot ved at tænke på dem. 

Dyr kan få os til at grine, så brug tid sammen med dem. Bare et par minutters leg med en hund eller kat sender signaler til hjernen om at skrue op for produktionen af serotonin og oxytocin – to afslappende stoffer, der får os til at føle os glade. 

7. Fremhæv det positive – med yoga!

Et tilfældigt møde med den berømte indiske læge dr. Madan Kataria (kendt som “the Guru of Giggling”) har fået Bron til at træne som latter-yogatræner. Nu underviser Bron i øvelser, der kombinerer latter med yogaens dybe vejrtrækningsteknikker.

“Noget latter-yoga indebærer at fake latteren, indtil den kommer helt på ægte vis, men det er jeg ikke helt komfortabel med”, siger hun og fortsætter:

“I stedet har jeg udviklet en slags comedyrutine. Jeg bruger ikke rigtig jokes, men jeg bruger humor i form af skæve og sjove historier til at vise mennesker de fordele, der er ved latter. Og det ser ud til at virke”.

Hvis du er nysgerrig på latter-yoga, så kan du læse mere her.