Ved du for eksempel, hvad forskellen på Coca-Cola light og Coca-Cola zero er? Og kan du gætte, hvilken Coca-Cola der satte salgsrekord, lige så snart flaskens design blev ændret fra hvidt til sort?

Vi giver dig her en kort guide til Coca-Cola familiens fire friske medlemmer. Hvilken er din favorit?

Tidslinje

Tidslinje der viser lanceringen af de 4 medlemmer i Coca-Cola familien.

1. DEN ORIGINALE COCA-COLA

Født: Den første Coca-Cola variant blev skabt af apotekeren John Pemberton fra Atlanta og kom til verden i 1886. Så Coca-Cola er i dag 130 år gammel.

Vidste du, at…
Coca-Cola var medsponsor på månelandingen i 1969, der var den første internationale TV-udsendelse nogensinde.

Da Neil Armstrong og Edwin Aldrin blev de første to mennesker til at gå på månen, skete der også noget andet for første gang nogensinde. Coca-Cola Export Corporation var medsponsor på TV-transmissionen af Apollo XI Moon Shot – fra take-off den 16. juli til månelandingen den 20. juli og ved hjemkomsten den 24. juli. Dermed blev Coca-Cola det første produkt til at reklamere på internationalt TV.

Det var et stort gennembrud, at folk i hele verden nu kunne opleve det hele live på TV, mens de sad hjemme og hyggede i deres stue.

Og vidste du så også, at forkortelsen ”coke” blev brugt for første gang i magasinannoncer i 1941?

Gennem årene har forkortelsen optrådt i en lang række slogans, som fx ”Coke is it”, ”Coke adds Life” og ikke mindst i ”Hilltop”-reklamen ”I’d like to buy the world a Coke” fra 1971 – én af de mest ikoniske reklamer nogensinde.

Smag: Intet slår smagen af Coca-Cola. Den er skabt til at passe til alt og alle. Derfor er smagen af den originale Coca-Cola i sine 130 år også forblevet uændret.

Fanbase: Coca-Cola er elsket over hele verden og af folk i alle aldre.  

2. COCA-COLA LIGHT – 80’ER-BARNET

Født: Lanceringen af Coca-Cola light var den første forøgelse af Coca-Cola familien. Og det var en tophemmelig affære, der skete i forbindelse med virksomhedens 100-års jubilæum.

Coca-Cola light blev officielt introduceret i Radio City, New York City, i 1982 sammen med de berømte dansere The Rockettes. Allerede i 1986 var den blevet verdens foretrukne lavkaloriedrik.

Vidste du, at…

Coca-Cola light skrev historie ved at være det første nye varemærke under Coca-Cola navnet, da det blev lanceret 100 år efter den originale variant.

Flere kendte modesamarbejder har været med til at gøre denne Coca-Cola variant til et ikon inden for popkulturen. Coca-Cola lights indpakning har været designet af berømtheder inden for modeverdenen som Jean Paul Gaultier, Karl Lagerfeld, Matthew Williamson, Patricia Field, Marc Jacobs og senest af luksusdesigneren Jonathan Anderson.

Smag: Særpræget, unik og let i det

Fanbase: Coca-Cola light er særligt elsket af kvinder

3. COCA-COLA ZERO – EN FARVERIG FAVORIT

Født: Den blev først lanceret i Nordamerika i 2005 og året efter i Australien, hvor den blev en kæmpe succes, der smittede af på resten af verden – ikke mindst i Danmark.

Vidste du, at…

Coca-Cola zero er den næstmest populære Coca-Cola drik. Men det var først, da den kom til Australien, at den for alvor blev populær.

Da Coca-Cola zero blev lanceret i USA, kom den til verden i en hvid indpakning. Idéen var, at hvide flasker og dåser ville skille sig ud på supermarkedernes hylder. Det nye design fangede dog ikke helt forbrugerens interesse. Derfor tænkte Coca-Cola i Australien, at der skulle noget kreativt til.

Det førte til, at Coca-Cola zero blev introduceret i den sorte indpakning, som vi kender i dag. Den sorte indpakning blev med det samme et hit i både Australien og New Zealand. Coca-Cola zero blev særligt populær blandt drenge og mænd, og den solgte i sit første år tre gange mere end forventet. Ikke så overraskende fulgte man trop i USA, og indpakningen blev skiftet til sort i hele verden.

I 2007 blev Coca-Cola zero så lanceret i Danmark, hvor den hurtigt blev en favorit blandt forbrugerne. Faktisk er Danmark blandt de lande i verden, hvor der sælges flest Coca-Cola zero pr. indbygger.

Smag: Tæt på den originale Coca-Cola, men helt uden sukker.

Fanbase: Coca-Cola zero er elsket af både mænd og kvinder.

Den oprindelige hvide forpakning

Da Coke zero blev lanceret i USA i juni 2015 var det i første omgang ikke en succes. Den hvide farve fik ikke gang i markedet. Coke zero havde brug for et mere maskulint udtryk og Australien reagerede først på forbrugernes krav og lancerede den sorte forpakning.

4. COCA-COLA LIFE – DET NYE BARN I FAMILIEN

Født: Første gang lanceret i Argentina i 2013.

Vidste du, at…

Stevia, der anvendes til at søde Coca-Cola life, har været brugt som naturligt sødemiddel i mere end hundrede år i Amazon-området.

Stevia-bladet tilhører krysantemum-plantefamilien og er en unik kilde til intenst, naturligt sødemiddel. Det gror i Amazonjunglen på grænsen mellem Paraguay og Brasilien i Sydamerika samt i andre dele af verden, inklusiv Asien og Afrika. Her spiser de lokale bladet råt, putter det i deres te og bruger det i madlavning. Stevia indeholder ingen kalorier og er 200 gange sødere end sukker.

Smag: Coca-Cola life har den smag, som du kan forvente af Coca-Cola, men indeholder 35 % mindre sukker og kalorier end den originale Coca-Cola.

Fanbase: Folk, der gerne vil skære ned på kalorierne.