Sødemidler bliver ofte udskældt for at fede, være farligt eller afhængighedsskabende. Men ifølge forskere er det ikke just sandheden.

Der er et utal af historier og artikler om sødemidler og deres effekt, og det kan være svært at holde styr på, hvad der er fup, og hvad der er fakta.

Men som tiden er gået har flere og flere videnskabelige undersøgelser og forskning vist, at der ingen grund er til at være bekymret over de kalorielette sukkerknaldserstatninger.

Hos Coca-Cola har vi anvendt sødemidler i vores light-produkter i årevis, da det er et godt og godkendt alternativ, hvis man f.eks. ønsker en forfriskende Coca-Cola uden sukker.

Faktisk kan du finde et kalorielet alternativt til stort set alle vores produkter.

Men hvad med de sejlivede myter? Er de egentlig rigtige eller ej?

Myte 1: Sødemiddel feder

Falsk. Når der anvendes sødemidler fremfor sukker, så er det et kalorielet alternativ, som ikke feder.

Det har danske forskere fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet i samarbejde med Århus Universitet bl.a. fundet ud af i en stor undersøgelse i 2018.

Her påviste de, at sødemidler hverken øger energiindtaget eller kropsvægten. Desuden påvirker sødemiddel ikke kroppens insulinfølsomhed.

Myte 2: Sødemidler er farlige

Falsk. Det er særligt sødemidlet aspartam, som i en årrække blev kaldt kræftfremkaldende, men den teori har mange undersøgelser og forskere siden aflivet.

Senest har cand.scient. i molekylær ernæring Morten Elsøe til Zetland aflivet myten, og han forklarer, at der ingen sammenhæng er mellem kræft og sødemidler.

Skal du i nærheden af noget, der minder om farligt, skal du drikke 35 liter sodavand om dagen. Men det er ikke fysisk muligt uden at opnå vandforgiftning inden.

Myte 3: Light-sodavand er afhængighedsskabende

Falsk. Hverken koffeinen eller sødemidler i light-sodavand er afhængighedsskabende.

Myten er opstået på flere måder. For det første har man længe blandet smagsforstærkeren MSG sammen med aspartam – og begge er blevet beskyldt for at være afhængighedsskabende.

Men det er ingen af dem – og desuden er indholdet af koffein langt lavere end i f.eks. kaffe, viser en undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet.